Konstarter möts
I Färgklang möts två konstyttringar, måleriet och musiken. Inspirerad av konstnären Claes Eklundhs måleri, komponerar musikern Hans Pålsson ett nio minuter långt pianostycke som framförs vid en av Eklundhs vernissager 2003. Inspirationen och samspelet mellan de båda konstnärerna väckte Jan Troells lust att skildra tillkomsten av ett verk och hur kreativiteten kan fungerar mellan olika konstyttringar.
– Ursprungligen tänkte jag att dokumentären skulle bestå av Pålssons musikstycke och under de nio minuterna skildra Eklundhs verk. Men i processen som uppstod dem emellan skapades så mycket mer, säger Jan Troell. Dessutom sa de så intressanta saker att jag beslutade mig för en talfilm som slutade på 59 minuter i stället, skrattar Troell.
Ger inga svar
Som åskådare ställs vi inför en tom målarduk och tomma notblad. Från noll får vi följa tillkomsten av en målning och ett musikverk, men också hur samverkan mellan de båda konstnärerna bidrar till hur verken utformas.
– Det är oerhört inspirerande att ta del av någon annans arbetsprocess, säger Hans Pålsson. Det ger idéer om hur man själv kan arbeta vidare i sin egen process, att se nya vägar, menar han. I filmen möts ytterligare en konstart, vilket är filmen själv. Jan Troell deltar även han, genom sin närvaro, i interaktionen mellan Pålsson och Eklundh. Under processens gång lockar han fram berättelser ur Eklundh och Pålsson om uppväxtens betydelse och om vad som format dem som konstnärer. I filmen avslöjar Eklundh förtroligt att ”om jag haft en harmonisk uppväxt hade jag förmodligen inte blivit konstnär”, samtidigt som Hans Pålsson menar att ”även snälla människor kan ha en djävul i sig”. Men filmen strävar inte efter att ge några svar, menar Hans Pålsson, den ger en inblick i en skapandeprocess.
Kreativ klippning
För Jan Troell är klippningsarbetet den kreativa delen av filmarbetet.
– Det roligaste med dokumentären, eftersom vi alla är gamla vänner, har varit processen och att få arbeta tillsammans. Filmen har fått växa fram sporadiskt under två år, säger han. Men inte förrän i klippningsarbetet blir det en film, där upplever jag den kreativa delen.
– Att sätta upp en kamera och filma är egentligen inte så svårt, det är först när bilderna ska sättas samman som filmen och berättelsen skapas, säger han. Och det är här som de tre konstyttringarna möts, i klippbordet. En process som Troell arbetat med själv, utan sina vänner.
– Klippningen har helt varit Jans ansvar och vi litar fullt på hans förmåga att få fram våra berättelser och verk i den processen, säger Hans Pålsson. |

Inte riktigt THX-standard på biografsalongen, men stämningsskapande i form av teknik är överflödigt då Troell engagerar sin publiks sinnen genom sina verk på vita duken. FOTO: MARIE ÖHGREN |

Skrivkramp? Filmvisningen var förlagd på konstnären Céleste Fahlströms konstnärsgård Marielund. I den intillliggande parken bjöds på fler konstupplevelser. FOTO: MARIE ÖHGREN | |