Sydsvenska artister
Ikväll fick vi följa skånska Velvet, eller Jenny Pettersson som många Helsingborgare känner den 33-åriga sångerskan och dansösen. Och visst syntes det att det bästa hon vet är att stå på scen, även om det inte höll hela vägen. Vid tävlingen den 1 mars i Karlskrona är det desto fler sydsvenska artister i leken. Då tävlar Charlotte Perrelli som ursprungligen kommer från småländska Hovmantorp, med låten Hero mot bland andra Linda Bengtzing och Nordman. Före detta skåningen Niklas Strömstedt är evenemangets joker och deltar med bidraget För många ord om kärlek och Malmöbandet Calaisa kommer också till Karlskrona och framför If I could. Idolfinalisten 2004, Sibel Redzep från Kristianstad, sjunger That is Where I’ll Go. Men det är först när deltävlingarna i Västerås nästa lördag och helgen därpå i Linköping har avslutats.
Genrep eller direkt
Det är sjätte gången som Scandinavium är värd för en deltävling i Melodifestivalen. Sedan i onsdags har artisterna varit i Göteborg för att delta i pressaktiviteterna inför årets första deltävling. På fredagen och lördagen kunde allmänheten se de publika genrepen. Bäst feststämning blir det på kvällsföreställningar, men lördagens matinéfestival klockan två lockade också folk, även om arenan var långt ifrån fullsatt. Därefter stängdes arenan vid fyra för att göras i ordning inför direktsändningen klockan åtta. Vad man inte ser på tv är underhållningen i uppvärmningssyfte, ikväll fick Babsan hjälpa till med showen.
För den schlagerintresserade finns flera alternativ att se Melodifestivalen på plats, men man sitter lugnt och sansat på sin plats, endast i Karlskrona går det att få en ståplats. Där kan man till ett lägre pris dansa till hela evenemanget. Direktsändning är naturligtvis något speciellt, men genrepen med en fejksändning är så autentiska en riktig Melodifestival de kan bli. Luuk snackar på och underhåller publiken precis som han brukar mellan låtarna och artisterna är ombytta och tillsnofsade. Det kan till och med bli lite roligare att se ett genrep eftersom stämningen inte blir lika laddad och de medverkande är mer avslappnade och spontana.

Men så värst spontant blir det inte. Allt som sägs är grundligt inövat och inget lämnas åt slumpen – spektaklet är minutiöst uträknat och planerat i detalj. Hur stor apparat är det här egentligen för SVT?
– Cirka 150 personer reser runt till samtliga deltävlingar och i denna grupp ingår redaktion, scenograf, kameramän, programledare med mera, berättar Helena Brodén, pressansvarig vid SVT. Dessutom tar vi hjälp av cirka 200 lokala personer som hjälper till med mer praktiska detaljer som att kontrollera biljetter, ta hand om kläder, städa arenorna och hjälpa till att bygga scenen.

Det är inte hopplöst att få biljetter till Melodifestivalen. Även om det är uppbokat enligt biljettförsäljarna på nätet, går det ofta att köpa biljetter direkt i biljettkassan på arenan.
|
|

Mycket underhållande, men fri television sägs det... Den som tror att man slipper reklam under det här evenemanget har kommit helt fel, huvudsponsorerna kräver sin del av kakan.
|
Arbetet med årets festival påbörjades i oktober förra året. En biljett till genrepet kostar 295 kronor, och för det riktigt riktiga evenemanget får man pröjsa mellan 345 och 445 kronor, beroende på var i arenan man vill sitta. Finalen i Globen den 15 mars, kostar uppemot 600 kronor att beskåda live från parkett, på läktaren kommer man undan med knappt 400 kronor.
Hemliga avtal
Kritiska röster har höjts på sistone och i SVT:s egna debattprogram ifrågasätts varför Sveriges oberoende medieföretag genom Melodifestivalen ska sponsra musikindustrin. Sveriges Television samarbetar med nöjes- och artistbolaget EMA Telstar som är ansvarig för biljettförsäljningen. Blixten & Co är turnéproducent. Det är mycket hemlighetsmakeri om avtalen parterna emellan, varken SVT eller EMA vill svara på våra frågor om vem som tjänar vad på kalaset eller hur stor budgeten är.
–Vi pratar aldrig om någon budget för några program. Så denna fråga får du inget svar på, säger Helena Brodén och för närvarande gäller inte handlingsoffentlighet inom statliga bolag, så trots att det är ett public service-bolag i allmänhetens tjänst, med ett uppdrag som ”fri television” får vi inte ta del av några handlingar som rör Melodifestivalen. Men på SVTs hemsida anges att verksamheten finansieras av tv-avgiften. Hur många biljetter som sålts till första deltävlingen i Göteborg är ännu oklart.
– Jag har faktiskt ingen siffra på det just nu, säger EMA:s presstaleskvinna Clarissa Sandberg som inte heller vill gå in på vem som får ta del av biljettintäkterna.
080209
TEXT & FOTO: LILL ERIKSSON
Fotnot.
Under konserterna i Melodifestivalens deltävlingar gäller inte 13-årsregeln för att skona barns hörsel. Glöm inte hörselkåpor till de små!


|