
Årets Julklapp är en upplevelse, menar Handeln, HUI, som utsett julklappar nu i tjugoen år. FOTO: LILL ERIKSSON |
HANDEL. I år har elektronikbranschen fått utse sin egen Årets julklapp, eftersom Handelns Utredningsinstitut har bestämt sig för något helt annat – en upplevelse. Bakom ligger ingen omfattande utredning eller vetenskaplig teori om någon trodde det, utan tre kriterier. För att erhålla den ärofyllda titeln ska julklappen vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året. Den ska också svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter. Vidare ska årets julklapp representera den tid vi lever i. |
”Konsumenterna söker en innehållsrik fritid och i detaljhandeln säljs allt mer paketerade tjänster”, menar Handelns Utredningsinstitut.
Tillväxten stannar upp
Konjunkturförsvagningen till trots väntas julhandeln slå rekord i år igen och detaljhandelsomsättningen kan enligt siarna spränga 60 miljardersvallen och landa på 61 miljarder kronor. Men ökningen på 2,5 procent är blygsam jämfört med de senaste åren med exceptionell tillväxt. Vidare redovisas att just upplevelseaktörerna har mångdubblat försäljningen under 2007.
Med årets prognos kommer decemberförsäljningen innebära att varje svensk i genomsnitt köper varor för 6 600 kronor, vilket är nästan 1 500 kronor mer än övriga månader under året. Den höga inflationen tillsammans med en hög ränta tror institutet ska minska hushållens köpkraft. Det råder även en större oro för arbetslöshet och det bidrar till att hushållen är mer försiktiga och håller hårdare i sina plånböcker.
2008-11-24
|