Ombytta roller i Fröken Julie
Det är dags att uppmärksammas om de egna fördomarna. Hör man till dem som skäms lite över att aldrig ha sett Strindbergs Fröken Julie ges nu tillfälle att förändra den saken.
KLASSIKER. Föreställningen repeteras för fullt inför nypremiären i slutet av veckan på Intiman i Malmö. Då blir det en lite annorlunda sättning. Petra Brylander och Mattias Linderoth spelar nämligen i rollerna som de vet att de aldrig skulle få om de inte tillsatt sig själva. Julie och Jean - kanske ser den teatervane den bastanta drängen och den nätta överklassflickan framför sig. Och tänker sig troligen någon annan än den nu 84 kilo mogna kvinnan och den 62 kilo tunna mansvalpen i rollerna.
Regisserar sig själva
Brylander och Linderoth ger sig in i den nu över hundra år gamla pjäsens problematik med klass och kön. Utan regissör och utan kokerskan Kristin, men året är fortfarande 1888, då Strindberg skrev verket. Teaterchefen och skådespelerskan Petra Brylander är utbildad vid Teaterhögskolan i Malmö där hon senare också har undervisat efter anställningar vid bland annat Helsingborgs stadsteater och Dramatiska teaterkompaniet i Malmö. På Malmö Stadsteater har hon haft flera bärande roller, liksom i tv-filmer som Carin Mannheimers Fru Marianne, Ronny Erikssons Lid i natt och Bondånger, samt i sommarlovsprogrammet Hej hej sommar!. När hon iklär sig rollen som den mogna Fröken Julie spelar hon mot Mattias Linderoth, som gick ut teaterhögskolan 2003.
120-års jubileum
Vid teatern har han senast medverkat i Jösses flickor – Återkomsten och Mordet i Midlands. För honom väntar nu en mindre sättning, men ett större sammanhang. Fröken Julie är en av världsdramatikens mest spelade pjäser och hade urpremiär i Köpenhamn 1889 med Strindbergs hustru Siri von Essen i huvudrollen. Därmed fyller Fröken Julie 120 år i år. Svensk premiär fick pjäsen först 1906 på Folkteatern i Stockholm. Den har filmatiserats flera gånger, mest känd är Alf Sjöbergs Guldpalmenprisade film från 1951.
2009-01-13
Om Fröken Julie
Fröken Julie är en tragedi, ett kammarspel om den unga högadliga Julie och betjänten Jean, och deras förehavanden under en midsommarnatt och morgon. I Sverige var stycket svårplacerat; det fick premiär här först efter sekelskiftet då den redan satts upp i Danmark, Tyskland och Frankrike. |