Till förstasidan                                   för nöjes skull


 

 

Malmö arenas vd Karin Mårtensson:

 

”Melodifestivalen är lika mycket ett liveevenemang som ett tv-program”

 

FOTO: PAUL UBERLACKER

DELTÄVLING. På lördag arrangerar Malmö årets fjärde och sista deltävling i Melodifestivalen - hela staden yr av kringevenemang den här veckan. Det är efterlängtat för Skånes huvudstad att få visa upp sig igen efter fem års väntan – något stort som händer vintertid betyder mycket. Lite drygt en halv miljon kronor kom staden undan med för att få stå värd för tävlingen. Men vad evenemanget innebär för nya arenans ekonomi är superhemligt. Vi tar ett snack med en stressad vd, Karin Mårtensson, för att höra om förberedelserna inför årets största evenemang.

 

Vad gör ni nu rent praktiskt i arenan?

  – I veckan har vi ställt om från hockeymatchen i söndags och tagit bort sarg och plexiglas, täckt med isolerande golv, så att de som kommer till evenemanget inte ska känna av någon kyla.

 

Hur många totalt arbetar med evenemanget nu i veckan?

  – Med crew från SVT och egen personal blir det cirka 250 personer. På Malmö arena är vi ganska få och måste plocka in extra personal för att klara bland annat alla ombyggnader. Nu gör vi ytor, Melodifestivalen kräver väldigt stora utrymmen för att få plats med allt som förbereds mellan låtarna.

 

Är detta eldprovet för nya arenan?

  – Vår invigning var väl lite större, men annars är det här det största evenemanget som arenan haft.

 

Är det någon skillnad att arrangera ett tv-evenemang jämfört med era andra evenemang?

  – Det är ju mycket teknik, i en direktsändning får inget gå fel. Gänget från SVT som turnerar runt till landets olika arenor sköter detta mycket proffsigt och de har byggt in säkerhet i produktionen.

 

Det ser inte ut som vanligt i arenan?

  – Nej, nu är här fullt med utställningar för sponsorer och det liknar mer en mässa. Alla restauranger kommer inte heller att vara öppna eftersom vi har så mycket personal här som behöver äta. Och så blir det mycket aktivitet i loger och ett stort presscentra har byggts upp.

 

Runt tre miljoner svenskar ser Melodifestivalen på tv – är inte detta främst ett tv-evenemang?

  – Nej, det tycker jag inte alls. Det är lika mycket för publiken som ser det på plats live. Det händer saker runt omkring som dom i tv-sofforna inte får uppleva, som till exempel förprogrammet mellan klockan 19 och 20. Men vilken underhållning som väntar då får bli en överraskning.

 

Hur stor publik väntar ni till arenan?

  – Cirka 26 000. Vi har sålt biljetter till genrepen på fredag och lördag middag och sedan direktsändningen på kvällen.

 

Hur fick arenan evenemanget ?

  – Vi kontaktade produktionsbolaget och anmälde vårt intresse direkt efter finalen förra våren. Malmö har gått miste om så mycket tidigare, så vi tyckte det var dags nu.

Enligt SVT:s projektledare Ronnie Lans kan Malmö nu bli stående värd och till och med konkurrera med Globen om finalen?

  – Vi får se om det blir så, en del kan vi påverka, men inte alla beslut.

 

Vad kostar det här Malmö arena och hur stor del av biljettförsäljningen får ni?

  – Vi har tecknat ett förhyrningsavtal som reglerar allt sådant, men hur det lyder vill jag inte gå in på.

 

Men Melodifestivalen är betydande för arenans ekonomi? Är det sådant här som behövs i arenan om det inte blir så mycket hockey framöver?

  – Ishockeyn är het nu! Men det klart att det här är ett bra tillskott. Men vi står inte och faller med Melodifestivalen. Sen får man ju inte glömma att detta är ett prestigevenemang både för arenan och staden. Det är viktigt att se oss som ett nu, avslutar Karin Mårtensson.

 

2009-02-26

 

LILL ERIKSSON

Teknik och massor med kringutrymmen sätter stora krav på arenorna som slåss om evenemanget.

Att uppleva Melodifestivalen live ger också stor inblick i hur en tv-sändning går till.

 

Livepublik på Melodifestivalen.

Nu kan det återigen bli så att Melodifestivalen arrangeras mer regelbundet i Malmö.

 

 

Vinnare i Malmö

1983: Carola Häggkvist med ”Främling”, biograf Palladium.

1985: Kikki Danielsson med ”Bra Vibrationer”, tv-huset Jägersro.

1988: Tommy Körberg med ”Stad i ljus”, Storan.

1991: Carola med ”Fångad av en stormvind”, Storan.

1995: Jan Johansen med ”Se på mig”, Storan.

1998: Jill Johnson med ”Kärleken är”, Storan.

2004: Lena Philipsson ”Det gör ont”, Malmömässan.

 

 

Stor stad betalar mindre

Malmö stad får en egen VIP-lounge på arenan, tusen biljetter till genrepet på fredagen och rätten att arrangera en välkomstfest för artisterna.

Sveriges Television får inte sponsras, så istället licensierar man ut rättigheterna till varumärket Melodifestivalen till världens största konsertarrangör, Live Nation, som sköter den kommersiella delen. Stockholms stad behöver inte betala något för att stå värd för finalen i Globen den 14 mars. Malmö betalar 550 000 kronor exklusive moms för ett kommunpaket som Skellefteå, årets minsta arrangör, måste betala 1,5 miljon kronor för. Källa TT

 

 

 

 


 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  
 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Gör till min startsida!

 

 

 

Annonser:

 

Boka biljetter hos Ticnet.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

Travel Gate Sweden

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007