TEATER. Repetitionerna av Friedrich Schillers klassiker Maria Stuart har varit igång en tid på Malmö stadsteater. Där tycker man att den verklighetsbaserade historien om de två drottningarna Elizabeth I och Marie Stuart är lika aktuell i dag som när den skrevs år 1800. Det är en berättelse om ärelystnad och religiös fanatism, späckad med politiskt rävspel, liksom värsta tv-såpa.
Mortimer nära döden
Faktum är att det har gått riktigt hett när man spelat rollerna i den här pjäsen på andra håll. I december förra året skars nästan halsen av den tyske skådespelaren Daniel Hoevels när han spelade Mortimer. Den trubbiga kniven som skulle ha använts i föreställningen gick sönder, så man gick till lokala handlaren och köpte en ny. Någon glömde bort att göra den nya kniven slö, istället var den nästan dödligt vass. Fullt så dramatiska föreställningar planerar man inte på Hipp, där Maria Stuart har premiär nästa lördag. Den engelska regissören Lucy Pitman Wallace, talar inte ett ord svenska men dirigerar Malmös skådespelare med van hand genom det klassiska kostymdramat. Hon kommer närmast från Edinburgh där hon regisserat Macbeth och även Maria Stuart placerar hon i historisk tid, även om språket här har moderniserats av översättaren Ulf Peter Hallberg. Pjäsen handlar om de båda drottningarna som också är kusiner och bittra rivaler. Den utspelar sig under en tid då de kungliga ansågs vara utvalda av Gud. De båda kvinnorna stred om den engelska kronan, och minsta misstag kunde kosta dem både makten och livet. |
 
Cecilia Lindqvist spelar Elisabeth, drottning av England och Katarina Lundgren-Hugg spelar Maria Stuart, drottning av Skottland. FOTO:PETER WESTRUP
|
Samtidigt pågick en bitter kamp mellan katoliker och protestanter i landet. Katoliken Maria anklagades för att konspirera mot drottning Elizabeth, och fängslades. Många krävde hennes huvud, samtidigt plågades Elizabeth av samvetskval.
2009-03-12
LILL ERIKSSON |