Till förstasidan                                   för nöjes skull


 

 

Spelupplevelser i två världar

 

Snart behöver man inte sitta framför datorskärmen eller använda en spelkonsol för att spela datorspel. Vid Umeå universitet har man studerat hur datorspel kan användas i framtidens spelupplevelser. Då är det den verkliga världen som är spelplanen och möten med fysiska motståndare som gäller.

SPEL. I nästa generations datorspel, så kallade pervasive games, förutspås spelarens skärm och tangentbord försvinna. Gränsen mellan den virtuella och verkliga världen suddas ut. Kalle Jegers vid Umeå universitet försvarar idag sin avhandling hur man kan förstå vad spelare gör och upplever när de spelar, och hur datorspelen kan designas för att spelandet ska bli bättre. Drygt nittio testpersoner har identifierat de faktorer som de anser ger en lyckad spelupplevelse.

    – En viktig egenskap är att det går att använda befintliga tekniker som spelarna redan äger och behärskar, som exempelvis webb och mobiltelefon. Man måste även på ett enkelt sätt kunna lämna och återkomma till spelen, och då snabbt kunna uppdatera sig om spelvärldens tillstånd och hur den har utvecklats, säger Kalle Jegers. Han har låtit testa olika spel – en virtuell såpopera där spelarna skapar relationer till varandra och interagerar för att bli virtuella kändisar, ett skattletarspel och ett fantasyrollspel där spelarna kommer åt den virtuella världen både via webben och mobilen. Och där måste de ibland samarbeta för att lösa uppgifter.

    Enligt den här studien behöver framtidens spelare kunna röra sig obehindrat mellan olika fysiska och sociala sammanhang, utan att spelaktiviteterna krockar med den verkliga vardagen. En risk finns att framtida spel utsätter spelaren för fara när denne fokuserar för mycket på den virtuella världen. Spelen måste därför utvecklas så att det inte blir problematiskt vid exempelvis en promenad i trafikmiljö.

    – Bra pervasive games smälter ofta in fint som aktivitet i olika sammanhang, och låter spelaren koncentrera sig lagom mycket på spelet och den omkringliggande miljön, anser Kalle Jegers.

    I de framtida spelen blir spelplanen troligen delvis fysiska platser och miljöer, eftersom det är både tekniskt och socialt utmanande. Men Jegers tror att spelaren också behöver träffa andra medspelare och utföra handlingar i båda världarna, var och när som helst med hjälp av mobiltelefon och olika typer av gps-teknik.

2009-05-15

 

LILL ERIKSSON

Spelkonsolerna kan snart kastas.

I framtiden blir spelkonsolerna onödiga.

 

 


 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  
 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Gör till min startsida!

 

 

 

Annonser:

 

Boka biljetter hos Ticnet.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

Travel Gate Sweden

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007