Internet istället för mässor
IT. I slutet av veckan slår Skånemässan upp dörrarna på Malmömässan. Och det är bara en av många marknadsplatser och expoevenemang som finns i regionen. Men det finns producenter som funderar på att dra ned på mässdeltagandet och istället visa sina produkter på nätet. Enligt tidningen ATL planerar till exempel stora skogsmaskintillverkare att visa sina nya maskiner på Youtube, istället för på dyra mässor runt om i världen.
– Det är uppenbart att mässorna inte har samma roll som tidigare. Vi och många andra tillverkare lägger nu ut våra maskiner på andra forum, typ Youtube. Det är verkligen på gång och jag tror att det framför allt kan locka unga människor, säger Henrik Dahl, avdelningschef på John Deere till tidningen. Han tror det hade sparat många miljoner åt företagen och att man kanske hittar en yngre publik via nätet.
Om kunderna vill se maskiner i drift i verkligheten har man dessutom egna "roadshows", där fabrikanterna åker runt i Sverige och sätter upp egna demoplatser. På Komatsu Forest, som kör med det konceptet, tycker marknadsfolket att det ger bättre kundkontakt.
2009-05-26
|