Till förstasidan                                   för nöjes skull


 

Melodifestivalsponsring utreds

SPONSRING. Igår presenterade regeringen propositionen om public service-sändningar i tv och radio. Framöver får SVT endast ha sponsorer av 20 evenemang per år, vilket är mer än hälften jämfört med nu. Enligt SVT:s vd Eva Hamilton kommer det inte att påverka Melodifestival-evenemangen.

 

Ifrågasätter Melodifestivalsponsring

Evenemangen har blivit för många anser utredaren Rose-Marie Frebran och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth.

     – Programbolagens trovärdighet bygger på att programmen är fria från reklam och att produktionernas oberoende inte ifrågasätts, kommenterar Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande. Melodifestivalen har varit enda icke-sportsändning där sponsring varit tillåten. Detta eftersom evenemanget görs av de europeiska tv-bolagens organisation EBU. Men nu anser utredaren att det inte är skäl nog att tillåta sponsring och ifrågasätter undantaget.

     – De pengar som SVT drar in för sponsringen av Melodifestivalen är små jämfört med internationella sportevenemang, och de kan SVT leva utan, säger Eva Hamilton till Svenska Dagbladet. De företag som sponsrar Melodifestivalen gör till största delen detta under den sex veckor långa turnén utanför tv-rutan, dock i samarbete mellan SVT och evenemangsbolaget Eventum. Riksdagen behandlar propositionen i höst.

2009-06-05

 

 


 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  
 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Gör till min startsida!

 

 

 

Annonser:

 

Boka biljetter hos Ticnet.se

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

Travel Gate Sweden

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007