Upphovsmännen Willie Flindt och Thomas Hejlesen står för idén, medan Kasper Nørgaard Thomsen har skrivit manus. De menar att man sedan urminnestider alltid har hedrat bytesdjur i olika ritualer, innan det äts upp. Därför har föreställningens producent, Von Heiduck anlitat Meyers Madhus, för att direkt efter sista föreställningen slakta och sedan tillreda köttet så att det kan serveras i det efterföljande gourmet-evenemanget samma kväll på fakulteten. ”Här får såväl publik som matentusiaster möjlighet att smaka på föreställningens medverkande grisar... för att ge teatergrisarna ett festligt och värdigt farväl”, skriver de i ett pressmeddelande.
Det Nordsjællandske Griseakademi grundades speciellt för föreställningen och där har grisarna fått träning av gristränaren Alexander Schwenn och hundtränaren Karen Frost Knudsen.
Tanken med pjäsen uppges vara att utmana de gängse uppfattningarna av människans relation till djur. Till föreställningen har man knutit professor Jan Ladewig från Det Biovidenskabelige Fakultet i Köpenhamn, som rådgivare när det gäller djuretik och djurvälfärd. Grisar föds upp uteslutande som föda för människor, men vi har Nasse som gosedjur och har börjat använda djuren som organdonatorer. Är vi kannibaler?
Med föreställningen säger man sig vilja skapa debatt och på allvar sätta fokus på djur-människa-komplexet. Själv ställer sig producenten frågan om man kan tillåta sig att slakta och äta en ”huvudrollsinnehavare” i en konstnärlig produktion – även om det är en gris. Tydligen. Föreställningarna stöttas av danska statens Kunstråds Scenekunstudvalg och biljettförsäljningen är i full gång.
2009-10-13
|