ARENAMAT. Klassikern korv med bröd eller en hamburgare är vad som brukar stå på menyn vid cuper, matcher och andra evenemang i svenska idrottsarenor. Nu vill Riksidrottsstyrelsen ändra matvanorna i arenorna genom att införa en kostpolicy.
Ska minska skräpmaten
Policyn antogs i augusti i år och ingår i idrottsrörelsens folkhälsoarbete. Enligt den ska man sträva efter att erbjuda hälsosam mat och dryck vid olika anläggningar och arrangemang. Och det är det hälsosamma alternativet som främst ska exponeras när ett evenemang arrangeras. En av uppmaningarna i policyn är att idrottsrörelsen ska verka för att minska konsumtionen av skräpmat och istället teckna avtal med leverantörer av hälsosamma produkter.
Samarbeten ses över
Idag finns många sponsorer och samarbetspartners som säljer godis, läsk och kosttillskott på arenorna. Riksidrottsstyrelsen medger att detta ger viktiga intäkter för idrotten, men att det kan ifrågasättas om det är rätt att vara med och bidra till sådan försäljning på arenorna.
Åtaganden gentemot sponsorer och annonsörer som ökar konsumtionen av godis och läsk anses vara problematiska på publika arenor. ”Detta står i direkt motsats till vår strävan att få dessa försäljningsställen att sälja sunda produkter.” Nu ska idrottsrörelsen se över sina sponsor- och samarbetsavtal.
2009-10-27
LILL ERIKSSON |