Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

Tuffare att få evenemangsstöd

 

EKONOMI. Bland årets ansökningar har det nu bestämts vilka som ska få stöd. Det blir inga pengar till evenemang, det stod klart när Utvecklingsstiftelsen Sparbanken 1826 delade ut skånska pengar i förra veckan.

      – Vi har haft det tidigare, säger Bo Lundgren, verkställande tjänsteman i stiftelsen, till eventnews. Den har tidigare beviljat bidrag till Nyföretagarcentrum i både Kristianstad och Hässleholm. I år får Nyföretagarcentrum i Osby. Dessutom får Ålfonden 50 000 kronor och Team Sparbank 1826/EIC Nordöstra Skåne - Skånes Idrottsförbund får 150 000 kronor.

      – Det blir inget till något evenemang denna gång, men kanske nästa gång.

     

Som eventnews skrivit om tidigare har Sparbanksstiftelserna inte längre samma möjligheter att stötta olika evenemang. Skånes Idrottsförbund får fortsatt stöd för att främja utvecklingen av bygdens unga idrottstalanger och Ålfonden får ytterligare medel till att slå vakt om ålfisket. Stiftelsen Sparbanken 1826 säger sig stötta långsiktiga projekt, som syftar till att utveckla livskvalitén och möjligheterna att bo och verka i region. Sedan starten 2004, har drygt 30 miljoner kronor beviljats i bidrag till olika projekt.

      – Vi vill att det ska vara gott att leva i vår region och vi vill påverka och bidra till en sund, bättre och levande bygd, säger Bo Lundgren.

      Samtidigt presenterar Riksidrottsförbundet sin rapport om hur näringslivet tänker när ställning tas till idrottssponsring. Enligt den utgår företagen från sin varumärkesanalys när de väljer om och vad man ska sponsra. Förbundet menar att idrotten måste bli bättre på att jobba med varumärket.

      – Om våra medlemsförbund ökar sin förståelse för hur näringslivet värderar sitt sponsorskap ökar även möjligheterna att hitta bättre samarbeten med olika partners, säger Riksidrottsförbundets ordförande Karin Mattsson Weijber i ett pressmeddelande. För två år sedan tog samma förbund fram rapporten Varumärkets betydelse inom idrotten. Den här gången är det näringslivet som har fått ge sin syn. Forskarna Anna Fyrberg och Sten Söderman vid företagsekonomiska institutionen på Stockholms Universitet har intervjuat elva företag. Och de gör en analys och söker efter värden de vill förknippas med. Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) har uppskattat svenska sponsorinvesteringarna under 2008 till 5,1 miljarder kronor. Idrotten är den bransch som dominerar.

2009-11-19

 

LILL ERIKSSON

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007