Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

Här vill Malmö bygga upplevelsepark

 

Nu verkar man ha kommit ett steg närmare verklighet för den upplevelsepark som Malmö stad arbetat i flera år för att få.

PARK. Attraktionsparken Eksploria ska vara en kommersiell anläggning med inriktning på miljö, hälsa och livsstil som byggs och drivs av privata intressenter - enligt staden helt olik nöjesparkerna Tivoli och Liseberg. Nu har ett utvecklingsbolag bildats som ska driva projektet vidare. Därmed kan upplevelseanläggningen bli nästa stora projekt efter Öresundsbron, Citytunneln, högskolan och Bo01.

     – Besöksnäringen är ett strategiskt viktigt område för Skånes utveckling. Eksploria kan bli ett mycket intressant besöksmål som kommer att locka många besökare och turister till Skåne, bland annat från Danmark, säger regionstyrelsens ordförande Jerker Swanstein (m).

 

Ärendet behandlades i arbetsutskottet under måndagen och behandlas av kommunstyrelsen den 2 december 2009. Om politikerna kommer överens rekommenderas tekniska nämnden att göra en markreservation på cirka 100 000 kvadratmeter. Den ligger fram till 2012. Först måste kommunstyrelsen ge stadsbyggnadsnämnden uppdraget att ändra markanvändningen i översiktsplanen. Tanken är att det här ska bli den största besöksanläggningen i Skåne, med ett samarbete kring forskning och utveckling, branscher som nya media, spelindustri, bioteknik och medicin. Några exempel kan vara Maxlab IV och ESS.

Placeringen har kommunstyrelsen tänkt sig söder om Svågertorps station på andra sidan Yttre Ringvägen.

 

Amerikanska konsulter har anlitats för projektera det hela och de räknar med att minst 50 procent av besökarna kommer att åka kollektivt, mot normala 20-25 procent. Staden äger marken men utvecklingsbolaget, där Peab, Wihlborgs Fastigheter, Tibia Konsult, Carl F, Lowenzahna, Sysav och Region Skåne satsat vardera fem miljoner kronor, blir projektägare. Diskussioner pågår med ytterligare tänkbara intressenter. Dessutom finns olika stöd från Malmö högskola, Internationella Miljöinstitutet - IIEE (Lunds universitet), DeLab (affilierad med IIEE), Öresundsbron, Alfa Laval, Hotellgruppen i Malmö och Massive Entertainment.

 

Utvecklingsbolaget ska ta fram innehållet i anläggningen. och säkerställa finansieringen och ägarskapet. En operatör ska sedan driva verksamheten. Upplevelseparken beräknas kosta mellan 1,5 och två miljarder kronor. Traditionella investerare, nationella och internationella stiftelser och storföretag förväntas vara med och bekosta parken. Några av utvecklingsbolagets delägare, staten och EU ska också vara med på investeringen. Dessa får ligga ute med pengarna ett bra tag innan verksamheten ger avkastning. Politikerna tror att uppemot en miljon besökare ska komma varje år. Entréavgiften, som ska ge tillträde till alla attraktioner, beräknas bli cirka 250 kronor för vuxna och 150 kronor för barn, alltså något under danskarnas Tivoli som tar cirka 300 kronor för inträde och åkpass, oavsett ålder.

2009-11-24

 

LILL ERIKSSON

Eksploria

 

 

Det här vill man bygga

 

• En besöksattraktion som kombinerar underhållning, spänning och lärande kring frågor om klimat, miljö, hälsa och livsstil - dagens och framtidens utmaningar för människan och vår jord - ett koncept utvecklat av Modern Management Network.

 

• En plats där man kan uppleva en New Orleans översvämning, en kalifornisk skogsbrand, en kraftig jordbävning, en resa genom människokroppen, ändra Golfströmmen och se vad som händer, gå in i världens renaste och smutsigaste miljöer, och experimentera med sin livsstil och se effekterna.

 

• En kombination av temapark och science center.

 

• Anläggningen ska vara ett exempel på hur man kan driva en stor klimatneutral besöksattraktion tack vare förnybar energi, återvinning etc.

 

• Anläggningen ska vara öppen året runt och vänder sig till barn, ungdom och vuxna och särskilt skolklasser. Här bjuds häftiga upplevelser, experimenterande och nya kunskaper, där den allra senaste tekniken inom underhållning och utbildning används.

 

 

Det här ska parken ge tillbaka

 

Enligt Malmö stad och Region Skånes skulle en upplevelsepark öka turismintäkterna i regionen med minst 300 miljoner kronor per år, det vill säga en ökning med sex procent, exklusive det som spenderas inom parken.

Minst 300-350 nya arbetstillfällen ska skapas i regionen.

 

 

Tidplan

 

Parken kan öppna 2014-2016, beroende på hur snabbt och effektivt arbetet går.

Översiktsbild

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007