Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

”Det ska låta och kännas annorlunda”


INTERVJU. Vem är tokig nog att ge sig in i nöjesbranschen i tider som dessa? Eller är det rent av smart? Det finns människor som satsar sin framtid, sparpengar och sitt anletes svett för att bli eventföretagare i Öresundsregionen. eventnews har talat med en av regionens yngsta evenemangs-arrangörer – möt Ludvig Uppman, 23, från Lund. Hur resonerar du som ung företagare i branschen?

      – Jag tror det är stor skillnad jämfört med de äldre aktörerna. Jag arbetar efter nya metoder och tänker annorlunda, säger Ludvig och kommer direkt in på sin punktstrategi. Många av mina konkurrenter säljer teknik, medan jag talar om upplevelser. Jag pratar aldrig om specifikationer och fabrikat på utrustningen, det är ointressant för den som vill ha en fest. Istället försöker han med sina evenemang förmedla känslor som består. Det var på tekniknördarnas tid som man snackade högtalare och lampor. Idag gäller lukt, syn och känsla. Om till exempel ett par beställer ett bröllop som ska vara formellt, så försöker Uppman göra det med en känsla av ståtlighet och historia. Men hur fixar du det rent praktiskt?

      – Det kan vara med pompös musik och en dekor som stämmer in, kanske i ett slott, fortsätter Ludvig som knappt är giftasvuxen själv.

 

Ludvig Uppman

Mycket mekande och...

 

... slit och släp hör till i den lilla entreprenörens vardag.

 

Ludvig Uppman

Det skadar inte att ha en bakgrund som dj när man ska installera musikteknik.

Laser förhöjer upplevelsen och har blivit enklare att hantera för den som vill skapa ett annorlunda evenemang.

 

Mångsidig entreprenör

Det började när han var 16 år. Han startade det egna skivbolaget Introvert Distorsion, sedan var han såld som egenföretagare. Projekten i skolan tog han seriöst, vissa blev till heltidsjobb. Ludvig säger att det har med rastlöshet att göra. Att han blir tillfredställd av att få ut sina idéer i verkligheten. Han har startat bland annat ett internetforum för studenter, Fakultet.se och är sedan han började läsa entreprenörskap vid Lunds universitet också delägare i ett företag som tillverkar och marknadsför måttbeställda tygöverdrag. Nu läser han sista terminen och vet vad han ska lägga sin kraft på efter examen. Festfixarföretaget Rentafest i Lund som började i liten skala för ett år sedan efter att han jobbat som dj - och fixat tekniken till kompisfester och studentjippon – ska nu bli allvar och utvecklas vidare och inbegripa också större evenemang och konferenser, även utanför Lund.

 

Nyligen arrangerade han Sensation Red, där gästerna fick uppleva allt i rött - i hela Kårhuset som till vardags går i vitt.

      – Först en galaentré och så satte jag upp en stor rigg med laser i rött, berättar Ludvig som lade ned en veckas förberedelser i projektet. Jul- och nyår och i studenttid är det som mest att göra, sedan under sommaren avfolkas Lund.

      – Det kommer bli många studentflak att förbereda i år. Jag söker ekipage med ljus och lykta. Jag arbetar med människor som jag litar på sen tidigare, men det behövs fyllas på med nya hela tiden, säger Ludvig som även ordnat med vagn till Landskronakarnevalens sambatåg. Vad frågar folk mest efter just nu?

      – Privata fester och företags kickoffer. Man vill att det ska låta och kännas annorlunda, berättar Ludvig som tar deltagarna till en helt annan miljö eller gör om beställarens egna lokaler till något oigenkännligt. Eller åtminstone delar av dem… I dessa tider hålls det hårt i plånböckerna och även hos Rentafest märks lågkonjunkturen av.

      – Man har blivit mer försiktig vad man lägger pengarna på. Och har kanske en mindre budget än förut. Men det går göra något bra av det också, säger Ludvig som tror att försiktighetskänslan kommer att sitta i länge. Han tycker det är synd eftersom snålandet inte ger önskat resultat.

      – Skär man ner så, ja, man får vad man betalar för. Istället för att satsa på helhetskonceptet, kan man spara pengar på att bara göra en liten del. Helst vill Ludvig naturligtvis löpa hela linan ut, få använda sin fulla kreativitet och göra något storslaget som både han och den som önskat festen minns länge. Visst kan man fixa sitt party själv, men det finns en finess att anlita en expert, hävdar Ludvig.

      – Precis som när man anlitar en revisor, så får man någonting tillbaka. Man kanske till och med tjänar pengar på det. Likadant är det med upplevelser. Hur hanterar du lågkonjunkturen och skeptiska kunder?

      – Jag försöker visa vad evenemanget kan vara värt. Det går att beskriva, även om det är individuellt hur man upplever saker. Ludvig Uppman märker liksom övriga i branschen att så kallad eventmarketing ökar.

      – Det går mot mer relationsmarknadsföring och det kan ge mer jobb till mig, säger han och tror på en ganska stabil framtid.

Hur påverkar annars stora möten i regionen, som till exempel COP15?

      – Det drar intresse till regionen, men ger inte plötsligt en massa jobb. Det händer mycket i branschen, men det går långsamt.

 

Ludvigs största utmaning framöver är att utveckla expertkompetens inom lasershow, så nu tänker han gå med i en organisation och utbilda sig vidare inom det. På området har det hänt en hel del de senaste tio åren. Den tidigare gaslasern som krävde både vattenkylning och stor plats har ersatts av diodlaser som är billigare, energieffektiva och mycket enklare att hantera. Vad är viktigt att tänka på när man arrangerar evenemang?

      – Detaljerna i förberedelser och planering. Enligt Ludvig går det inte bara att fokusera på en discoanläggning och lokalen där man ska vara. Det måste ordnas med lämplig belysning i entré m.m.

      – Brandsäkerheten är en annan viktig punkt, inga utrymningsvägar får blockeras. Ludvig måste också ha koll på hur mycket ström utrustningen kräver, vilka vikter olika upphängningar klarar. Alltså arbete både innan, under och efter ett evenemang.

      – Viktigast är arbetet under tiden, då får ingenting oförutsett hända. Trots att han är ung och relativt ny i branschen känner han sig redan etablerad i Lund. Men det räcker inte, nu vill han växa. Hur gick det då med skivbolaget?

      – Det finns kvar än, men jobbar inte med nya produktioner. Det var kul, men jag slutade för att det inte var hållbart. Det finns en punkt när man ska ge upp, säger Ludvig Uppman och försöker se motgångar och misstag som något lärorikt och utvecklande. Tack vare det han har i bagaget, som musiken och målandet, kan han nu möta människor med förståelse för det estetiska och förmågan att se upplevelsen istället för tekniken bakom.

2010-01-20

 

LILL ERIKSSON

Share |


Event som reklamväg

i Öresundsregionen

 

SPONSRING. Reklambyråerna vet allt om att nyttja emotionella värden i ett evenemang, men intresset för ämnet har varit klent i södra Sverige.

      – Sponsring och events är marknadsföringsområden som fortfarande har stor potential att utvecklas. De 15-20 största sponsorerna i Sverige lägger tillsammans en halv miljard kronor enbart på avtal och rättigheter varje år, säger Anders Lindén, vd Tango Sponsring och styrelserepresentant i Sponsrings- och eventföreningen där de skånska intressenterna lyser med sin frånvaro. Bland 330 medlemmar har dock några sydsvenska byråer, Region Skånes eventbolag Event in Skåne, Hultsfredfestivalen och Malmö stad letat sig dit för att lära mer om sponsring och events. I Skåne behöver man inse behovet av en branschorganisation för evenemangsindustrin, menar Anders Lindén som tycker att ”hålet i syd är märkbart” .

 

Fila på idén innan sponsorn sviker

Som arrangör av ett evenemang handlar det inte bara om att veta hur många som kom till matchen, konserten eller utställningen. Sponsorn vill veta allt om publiken i detalj och ser gärna samarbeten som till exempel mellan idrott och kultur, eller mellan geografiska platser. I senaste trendspaningen från dåvarande Momentum tipsas om hur arrangörer bäst klarar konjunktursvackan. Många är nämligen oroliga över sponsorer som sviker.

 

Då är det läge att fundera över sitt evenemang, så att man kan ge sponsorerna svar på tal. De vill veta vem som ingår i målgruppen, vad de gör, vad de tänker och gillar. Och mycket mer. Enligt Anders Lindén är det få som kan svara på frågorna, inte bara lokala festivaler utan även på landslagsnivå. Och då är risken att man tappar viktiga sponsorer. Men experterna menar också att man måste vara realist – alla evenemang är helt enkelt inte intressanta att stötta. Det måste finnas kommersiella möjligheter.

2010-01-20

 

LILL ERIKSSON

 

Share |

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007