Till förstasidan!                                                  - för nöjes skull


 

 

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

 

 

”Det blir inga nya veteraner”

 

Avslappnad och cool uppvärmning inför het Thulinträff

 

MOTOR. Mullret fortplantar sig och sätter sig någonstans i magtrakten när cylindrarna arbetar i de gamla bilarna. In på Rådhustorget i Landskrona glider den ena V12:an efter den andra V8:an. Vid uppsamlingsplatsen inför dagens veterancruising  på Skeppsbrokajen syns cirka 35 mer eller mindre klassiker. Men trots det ostadiga vädret plockas fler glidare fram ur garagen i västra Skåne och till slut samlas över 50 bilar på torget i Thulins gamla hemstad.

 

Forna bilstad

Det är just till hans ära som entusiasterna Evert Lundgren, Göte Hilding och Tom Ohlsson i samarbete med Motorhistoriska klubben i Skåne, ställer till med stadscruising för fjärde året i ordningen. Men själv kör de inte veterant i dag.

   – Nej, i eftermiddag håller vi ordning på evenemanget, berättar Göte Hilding som olyckligt nog inte själv äger någon veteranbil, men som lyckligtvis disponerar en gammal A-Ford 31, i vilken han brukar ta en tur i ibland.

   Dagens spontana glidarträff kan ses som en uppvärmning inför veteranbilsutställningen Thulinträffen som äger rum i samma stad om två veckor, den 21 juli. Då utlovas allmänheten få beskåda något riktigt hett - en unik och nästan intakt Thulinkälke, som enligt arrangören bara existerar i två och ett halvt exemplar på vårt jordklot.

– Tidigare år har vi haft både cruising och utställning samma helg, men det blev lite för mycket, berättar Evert Lundgren som arrangerar båda tillställningarna.

 

Glidare ska glida

Men alla glidare här i dag kommer inte att ställas ut på Thulinträffen.

   – Detta är ingen utställningsbil, utan en bruksbil, säger Lennart Areskoug som kört från Kävlinge med makan Grete i en glänsande Buick Roadmaster 1958. De importerade sin bil från USA för tre år sedan. Men även om den köpts främst för att glida runt i och mindre för att skruvas med, innebär den en del jobb.

   – I grillen finns 163 kromade knoppar att polera, säger Lennart som har räknat dem många gånger. I baksätet ligger Marilyn Monroe-broderade väskor och en spegel med Elvismotiv.

   – Det är sådant som hör till, förklarar Grete Areskoug som också syr upp de tidsenliga kläder som de båda brukar bära vid mindre spontana tillfällen. Evert Lundgren håller med – hans fru Bitte förser paret med egenhändigt uppsydda kläder.

   – Det är det som är charmen. Det passar inte att köra runt med gympadojjor, det ska vara rätt kläder och gärna hatt, säger han.

 

Gammalt rullar längst

Bland de riktiga klassikerna smyger sig en och annan i sammanhanget yngling in i ledet. Här är alla gamla bilar välkomna, till och med en rostig Opel Ascona. Vad kommer den yngre generationen få se som veteranbilar om 25 år?

   – Det blir inga veteranfordon av de moderna bilarna, tror landskroniten Evert Lundgren. Han menar att det används mycket plast i dagens fordon, ett material som med tiden blir skört och obeständigt. Det var bättre förr…

   Flyg- och biltillverkaren Enoch Thulin var forskaren som tog risker både i luften och i affärer. När han hade störtat 1919 i en flygning över Landskrona stod Thulinverken inför nästa nådastöt. Banken som beviljade lånen till svensk bilindustri prioriterade Volvo och då var det ”kört” för Thulins bilar. Av märket tillverkades cirka 300 bilar, av dessa tror man att det finns fem kvar i hela världen. Fyra stycken, tillverkade 1924-1925 rullar fortfarande i Landskrona och ägs av Haldexkoncernen som gamla Thulinverken numera heter.

 

Av Lill Eriksson, 070707

 dsc_0135

– Vi brukar komma till Landskrona för att glida runt, berättar Lennart och Grete Areskoug.

                                                          FOTO: LILL ERIKSSON

 

 

dsc_0127

 

dsc_0061

Stort intresse visas för kraften under huven. Expert

på området är Lasse Lindström (speaker t.h.).

 

dsc_0100

Bilar från bland annat Malmö och Helsingborg på

cruising genom Landskrona.     FOTO: LILL ERIKSSON


 

 


eventnews.se    nyhetsarkiv           Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket          ©copyright eventnews.se 2007