logga5 röd                                                    - för nöjes skull


 

Kutryggig klockringare och undersköna damer – Yvonne fixar förvandlingen

 

Yvonne Ericssons skisser.

Yvonne Ericsson arbetar med kostymer och masker vid Helsingborgs stadsteater - häng med när vi snackar jobb!

 

KOSTYMDESIGN. Drygt 81 miljoner kronor lägger man ner på stadsteatern i Helsingborg. Och tack vare restaureringen kan Quasimodos enorma 1,2 ton tunga kyrkklocka och torn hängas upp. Det är inte bara takombyggnaden utan också avancerad teknik som möjliggör en toppmodern visning av klassikern Ringaren av Notre Dame. Det är den största pjäsen man någonsin satt upp och premiären hålls på Storan nu på fredag. Men det finns sådant som inte moderniseras, ett konstnärligt arbete som än idag är ett genuint hantverk – designen av kostym och masker.

”Bara” 100 kostymer

Möt teaterns kostymdesigner och scenografiassistent Yvonne Ericsson som varit stadsteatern trogen sedan 1978, med undantag för uppehåll då hon arbetat med Nils Poppe på Fredriksdalsteatern, Skånska Operan, Teater Halland och Malmö stadsteater. Totalt har hon varit med och arbetat med runt 160 produktioner här, som dekormålare, rekvisitör, scenograf och kostymdesigner. För henne är Ringaren av Notre Dame inte det största jobbet.

   – Till familjeföreställningen En julsaga sydde vi upp 136 kostymer, nu behövs 100, varav hälften kommer från tidigare produktioner, berättar Yvonne Ericsson själv klädd i svart, så när som på en broderad kofta i vackra varma färger.

 

Yrket kräver research

Som kostymdesigner ritar hon plaggen till samtliga uppsättningar. Hon syr inget själv utan lämnar över sina skisser till teaterns kostymateljé som sysselsätter sju personer. Vad har varit svårast att tänka ut just i den här pjäsen?

   – Romernas kläder. Jag och regissören Fransesca Quartey bestämde tidigt att vi inte ville ge den traditionella bilden med singoallablusar och sådant. Därför har Yvonne lagt ned omfattande research på internet och i böcker med medeltida bilder på romer. En resa till Indien, där hon besökte romernas ursprungsstad i Rajastahn färgade hennes idéer och tyget som hon hittade där lät man importera till Helsingborg.

 

Rom i Ringaren i Notre Dame.

Teater är ett grupparbete, som ett pussel där alla bitar är lika viktiga för slutresultatet. Men texten kommer alltid först.

   – Vad vill vi berätta, vad finns det för karaktärer, vilka hör ihop? Idéerna måste få mogna och efter våra diskussioner kan jag börja skissa på kostymerna, berättar Yvonne Ericsson som i övrigt har fria händer i sitt skapande. Ungefär ett halvår tar processen från idé till kollationeringen då kostymen visas upp och skådespelarna får säga sitt.

 

Även om det inte finns några regler för vad kostymdesignern tillåts skapa, mer än att plagget faktiskt måste fungera att agera i, tänker designern alltid på hur kostymen kan underlätta rolltolkningen.

   – Kostymen ska hjälpa och inte stjälpa, fortsätter Yvonne som trots sin långa erfarenhet aldrig tar för givet att det blir rätt och perfekt vid första försöket.

 

Förförande dans får Quasimodo på fall.

Man ska inte tro man kan allt. En kostymdesigner tar gärna hjälp utifrån, i fallet med rustningarna som används i Ringaren från Notre Dame fick Yvonne Ericsson tips av en ung och mycket påläst statist.

Kostymdesigner Yvonne Ericsson

Kostymdesignern Yvonne Ericsson är tankesprutan bakom de flesta av skådespelarnas kostymer i familjeföreställningarna på Storan i Helsingborg.

– Jag använder mycket färger för att uttrycka till exempel grupptillhörighet, berättar hon.

 

 

Yvonne Ericsson på jobbet.

Det är inte så viktigt att vara tidstrogen tycker Yvonne Ericsson, som har sparat alla sina kostymskisser.

– Men man måste vara påläst, annars är det svårt att ge äkthet.

 

 

Förkärleken till teatern och att arbeta med skådespelare började tidigt. Som barn spökade hon ut sin lillasyster till allt från clown till härskarinnan Cleopatra. När hon var 13 år köpte hon sin första kostymhistoriska bok och den används än idag. Sedan Göran Stangertz kom till teatern har hon fått mer utrymme att utvecklas i sitt yrke inne på Storan.

   – Men det är en utmaning var man än arbetar. Det behöver inte vara lättare bara för att det är en mindre scen. Vad finns kvar som du gärna vill prova?

   – Nu vill jag göra något i plast – nå’t riktigt tokigt. 080212

 

TEXT & FOTO: LILL ERIKSSON

 

OM Yvonne Ericsson

Född: 1957, Stockholm

Yrke: Kostym- och maskdesigner

Karriär: Ritade kostymer till bland annat Tistou, Carmen, Medea, La Boheme, Tusen och en natt, En julsaga, Bröderna Lejonhjärta, Askungen och innerfickans barnproduktioner, samt krogshower. Utställningsformgivare på Hasse & Tage-museet i Tomelilla, Sveriges första fasta utställning om film: Skåne och filmen, utställningar på Regionmuseet, samt egna installationsutställningen Siluett på Dunkers Kulturhus och I rosens namn, installationer runt samtal med Ghita Nörby och Tomas von Brömsen.

 

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

 

 

 


eventnews.se     nyhetsarkiv                 Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket             ©copyright eventnews.se 2007