
No Boom Boom sjunger hon, men fransyskan Madame Hortense (Marianne Mörck) har svårt att hålla sig ifrån amiralerna som kommer till Kreta.
|
MUSIKAL. Niko är på väg till Kreta där han har ärvt en gruva. I väntan på båten i Pireus hamn träffar han Zorba, som övertalar Niko att ta med honom till Kreta som gruvexpert. Där får de bo hos den franska kvinnan Madame Hortsense, som är tjusig men bedagad. Hon har aldrig varit gift, men älskats av många män. Hon bekänner för Zorba att hennes högsta önskan är att gifta sig innan hon dör. ”Kanske”, säger han och följer henne in i sovrummet.
Manlig dogm
När Zorba sätts upp i Malmö i nästa vecka är det Sven-Åke Gustavsson (känd från TV-deckaren Snoken, musikalen Chicago) som ersätter Anthony Quinn i huvudrollen som Zorba. Regissör Ronny Danielsson fokuserar på ”hur kvinnorna inte finns” och lyfter mer än någonsin fram männens värld.
– Jag har återvänt till det som författaren Nikos Kazantzakis en gång menade, säger han. Samtidigt spelar Marianne Mörck en starkt kvinnlig roll som den promiskuösa Madame Hortsense. Vad tycker du om rollen?
– Den ligger nära mig själv. Jag lever, precis som hon, här och nu och inte på gamla minnen, berättar Marianne Mörck som verkligen lever ut sin dröm i yrket hon älskar. Hon berättar om tacksamheten som hon känner över att få skratta varje dag, över att ha det så bra och att det inte är för sent att få vara med om teaterlivet.
– Jag har sett många som tycker att allt är jobbigt, däribland min mor som slutade sina dagar i depression. Mitt liv har varit till 100 procent!
Slipper spela teater
Det är därför hon inte kan fortsätta spela rollen som Hortense mer än året ut. Efter nyår tar Monica Einarsson över, så att Mörck kan arbeta med alla sina andra åtaganden, bland annat med Arlövsrevyn. Hon har inga band kvar till Göteborg, hon är bosatt vid brofästet och har utsetts till Årets skåning.
– I samband med det fick jag ett kort från en gammal klasskamrat att jag var en svikare. Sådant låter hon rinna av sig och får istället energi och uppskattning varje gång publiken kommer för att titta. Under din karriär har du gjort det mesta, som skådespelerska, sångerska och regissör. Finns det någon utmaning i den här rollen?
– Jag har gjort allt för att få in Hortense i kroppen, jag tar med kläder hemifrån och klär ut mig. Jag kan vara ganska yvig och vild när vi repeterar, berättar Marianne som ibland improviserar så att orkestern får svårt att hänga med. Hon tycker det är viktigt att sätta sig in i rollen så mycket att hon kan ha roligt på scen och ”slippa spela teater”.
– Men jag har lite svårt för är att plugga texter. För övrigt har det varit en mycket lätt process att komma tillbaka hit. Hon har varit borta från Malmöscenen i tre år, för att arbeta med bland annat Mamma Mia i Stockholm och operan Aida i Korea. Vad finns kvar som du vill göra?
– Drama, säger hon kort och konstaterar att det inte har blivit så mycket av den varan. Mig är väl inte den dom tänker på i första hand när en Norénpjäs ska tillsättas. Jag får vänta och se…, eller sätta upp något själv, skrattar Marianne Mörck i en för Zorba-rollen passande bordellutstyrsel.
|