Se vår film! Jesus inträde i Jerusalem
Se vår film! Korsfästelsen
ROCKOPERA. ”…Det har ballat ur, en myt och en hype, en person, det är allt som dom ser, Jesus! Du har själv börjat tro, på myten om dig själv, att du är enda räddningen från helvetets eld”. Så lyder första akten, En dimmig Himmelsdröm, i Andrew Lloyd Webber och Tim Rices rockopera Jesus Christ Superstar. För det är ingen musikal, menade de unga kompositörerna 1970, som nu fått hjälp av rockartisten Ola Salo att göra en modern svensk översättning. För honom har arbetet inneburit tre stora utmaningar.
– Jag ville göra verket rättvisa genom att ge det samma innebörd som i originalet, men det ska ändå låta lika coolt. Och så ska det hänga ihop psykologiskt. Det är ju en historia som är svår att förstå, berättar Ola Salo, fullständigt nedblodad och i helskägg. Det är hans eget skägg säger han, men ingen av journalisterna kontrollerade saken trots en invit vid det massiva pressuppbådet på Malmö Opera igår eftermiddag. Fortfarande är det mäktigt att gå över den stora piazzan framför operahuset, tycker smålänningen som nu återvänt till sin gamla arbetsplats som han hade för 13 år sedan.
– Himlen var så stor här tyckte jag som kom direkt från skogen, säger Ola Salo. Då sjöng han upp för Björn och Benny, som enligt Salo gav honom ett av hans få jobb här i livet, rollen som Robert i Kristina från Duvemåla. Vid gårdagens repetitioner märktes också lite nervositet. Nästan samtliga 50 föreställningar är slutsålda. Ola Salo har inte gjort något liknande sedan Duvemåla, det har varit 100 procent The Ark, hans rockband som vilar fram till mars. Salo känner att han har fått mer scenvana och har blivit bättre på att agera.
– Det är ingen briljant orkestrering, erkänner dirigenten Gareth Hudson om musiken som han menar blir tuff och effektiv eftersom den skrevs av så unga män. |
|
Ola Salo, som alternerar med Niklas Säwström i huvudrollen som Jesus, trivs att vara tillbaka bland kamraterna på operan i Malmö. Maria Magdalena (t.v) spelas av Emma Lyrén som avlöses av Åsa Fång nästa år. |
– Jag är hjälpt av musiken när jag spelar teater. Då rycks jag med. Salo är ganska lik så som man föreställer sig att Jesus såg ut, man överraskar inte med en oigenkännlig Gudsson.
– Det är inget självändamål att vara otraditionell. Krystade grepp faller ofta platt. Och jag finns ju nu 2008.
På frågan hur religiös Ola Salo är svarade han:
– Väldigt religiös. Jag gillar religion och sparar på dem.
Men troende kristen är han inte. Att Jesus blev avrättad kan han gå med på, men inte för att frälsa mänskligheten.
– Det är en hemsk tanke att någon dör för någon annan. I arbetet med Jesus Christ Superstar tar Ola Salo hellre fasta på Jesus uttalande ”barmhärtighet vill jag se, inte offer”, som han menar är evangeliernas röda tråd. För att förstå den svåra historien har Ola Salo funderat mycket, läst Jesuslitteratur - bland annat Jonas Gardells nya ännu outgivna bok - men medvetet hållit sig undan andra svenska översättningar av rockoperan.
– Jesus Christ Superstar är inte det idealiska forumet för senaste Jesus-forskningen, menar Salo. Det finns mycket man kan vara kritisk till. Stämmer det att översteprästerna var så grymma?
– Det som alltid tilltalat mig med JCS är att det handlar om riktiga människor, mer än om romare, figurer och symboler som är svåra att närma sig, berättar Ola Salo som vill göra en charmig, karismatisk, kul och lite barnslig Jesus. Det var just det, att Jesus framställdes så levande och mänsklig, som provocerade många när rockoperan hade urpremiär 1970. 081024
TEXT & FOTO: LILL ERIKSSON
|