Motorprakt i slottsparken
MOTOR. Samtidigt som Rhododendron står i full blom i slottsparken rullar fordon av liknande prakt in på den knallgröna gräsmattan framför Sofiero slott i Helsingborg. Där möter vi entusiasten Stefan Larsson från Ramlösa, som liksom sin hustru kör Corvette. Hon en modern blå och han en knallröd raritet från 1958 helt i original. Veteranbilen kom till Europa 1992 där en äldre man i tyska Münster lät köra runt den på trailer för sin hobbyverksamhet. Fullt så fanatisk är inte Stefan Larsson, även om han bara låter den rullar drygt 100 mil om året.
– Ska vi ut på en stor klubbträff kör vi med båda bilarna. Det är en känsla att glida fram tillsammans med femhundra bilar som har vardera 300 hästkrafter, berättar han. Fem corvetter har Stefan Larsson avverkat och nuvarande ögonsten letade han efter i nio år. Nu är det ju tema MG-bilar på årets Classicutställning på Sofiero, men det bilmärket har Stefan lämnat.
– Det blev för mycket karburatorsnack och sånt. I Corvetteklubben tycker jag det är trevligare och det sociala är viktigare än bilarna.
Förra året kom 8 000 besökare till Sofiero Classic för att se runt 500 fordon, en siffra som slås på söndag då cirka 600 maskiner ställs ut.
– De kommer främst från södra Sverige, hundratalet kommer från Danmark, men vi har också haft bilar från Tjeckien, berättar projektledaren Matthias Bong. Evenemanget är starkt beroende av fint väder.
– Är det sol brukar vi få köra ut folk när vi stänger, men regnar det är det inte kul, fortsätter Matthias. Prognosen ser mest lovande ut för söndagseftermiddagen – ställer in gör man aldrig. Många av de öppna rariteterna är känsliga för regn, så utställare kan lämna tidigare vid dåligt väder.
Gammalt och nytt
Till evenemanget kommer förutom en flyguppvisning, veterancross, en jättebilbana förstås också de viktiga samlarna med en rad fabrikat, både moderna och äldre. Majken Andersson i Höganäs ställer ut sin fars gamla moped, en tvåtakts Husqvarna från 1954. Efter att den hade tjänat honom som transportmedel till och från arbetet, fick Majkens man moppen i 40-årspresent.
– Motorn har jag aldrig öppnat, däck och allt är i original, berättar han och hoppas att myndigheter inser värdet av den kulturhistoria som landets rullande museiföremål sprider. I viss mån undantas veteranfordonen från gällande lagstiftning genom FIVA-passet, men en del av landets runt 95 000 medlemmar i de motorhistoriska klubbarna känner sig ändå undanskuffade.
– Snart finns det gps i varenda bil, men det kan vi inte ha här.
Moppe för hurtig
I princip varje helg arrangeras något evenemang från nu i maj och fram till september. Makarna Andersson väljer noga var de ställer ut sina tvåhjulingar – helst ska det vara nära och vara för enbart äldre maskiner. Majken har också kört Skåne Rundt med pappas gamla moppe två gånger.
– Jag var halvdöd efteråt, skrattar hon innan hon sitter upp och kör en tur i slottsparken. Undertecknad får också prova. Husqvarnan uppges göra 35-40 kilometer i timman under optimala förutsättningar. Trots strålande solsken, medvind och välkrattade grusgångar krävs ett intensivt trampande och full choke innan 44-kubiksmotorn äntligen hostar igång. Det blir en ganska knackig tur i stillsamt mak innan vi kommer överens om hur mycket det ska trampas och gasas. När ekipaget sedan rundat entrén och alla dess nyfikna blickar får den lilla nedförsbacken maskinen på riktigt gott humör. Ett extra vrid på gasen och motorn spinner som den säkert gjorde för över 50 år sedan.
2009-05-14
LILL ERIKSSON |
Majken kör 50-tals-moppe (vi beklagar problem med ljuset i filmen).
– Hur man bromsar? Det behövs inte, säger Majken Andersson, veteranmoppeförare från Höganäs.
FOTO: LILL ERIKSSON
Ramlösabon Stefan Larsson kommer med sin glänsande Corvette Cabriolet -58 till Sofiero på söndag.
FOTO: LILL ERIKSSON
Fotnot. I år visas två kungliga bilar, Hagasessorna Birgitta och Christinas gamla MG-bilar. Två danska Autobianchi Bianchina varav ena modellen förekom i filmen "Hur man stjäl en miljon" med Audrey Hepburn. En annan kändis är tresitsiga Citroën "Cloverleaf" 5 CV från 1925, modellen är välkänd från Hergés Tintin-album. Andra fordon är Osca-Maserati från 50-talet, två danska Chrysler Imperial från tidigt 30-tal och två Husqvarna 550 cc V2. Tidiga MG-bilar finns i form av minst två PA Midget, tre K3 och en handbyggd engelsk sportvagn, Arnolt-Bristol. |