MOTOR. Efter julens alla konserter ska arenan i Hyllie fyllas med jord. Hela 15 000 kubikmeter skånsk mylla ska spridas ut över isen, för där ska köras motocross så det ryker strax innan nyår. Var får ni jorden ifrån?
– Den ligger precis bredvid arenan, och tas in med lastbilar och traktorer, berättar Sebastian Andersson, projektledare för evenemanget Monster Energy Supercross. Ett 100-tal personer hjälps sen åt att bygga crossbanan allt noga uträknat och planerat av en bandesigner från Belgien. Bakom den smått spektakulära idén ligger dansken Lars Green. Han har 15 års erfarenhet av motorevenemang i danska Herning. Det handlar om en kombination av sport och action och en freestyleshow med trick som man inte bör prova på cykeln hemma. I Danmark är publiken van att se stora öppningsshower, med bra musik och snygga tjejer. Motorsporten är inte direkt känd för att ha kommit långt med jämställdhetsfrågor. Hur viktigt är det nuförtiden att ha med lättklädda tjejer för att locka publik till de här evenemangen?
FOTO: MAGNUS ANDERSSON/RACELIFE
kommer vi aldrig nå den amerikanska standarden på supercross i Europa, som även av de mest luttrade anses helt galna. Dels kör man snabbare dels handlar det om helt andra summor pengar. Ändå hoppas han fåarrangera det här även nästa år i Sverige. Det är inget nytt att köra cross inne på svenska arenor. Det gjorde man i Globen redan på 1990-talet och numera släpper man även in Monstertrucks där. I de nya arenorna finns moderna ventilationssystem, men frågan är om de är anpassade för att ta hand om motoravgaser. Hanteras avgaserna på något speciellt sätt?
– Man gör inte något extra åt fläktsystemet mig veterligen, säger det stundande supercross–evenemangets presschef Anders Wallsten. Startlistan består av en del franska förare som är riktigt snabba just nu, och så då kungen av supercross, Jeremy McGrath. Enligt experterna handlar det om 8-10 möjliga vinnare, varav fyra nordiska förare kan vara aktuella i finalen. Den svenske mästaren Filip Thuresson har en gång sagt att det svåraste och det läskigaste i supercross är whoopisarna, det vill säga hoppen som görs vid olika höga kullar längs banan. |
Svenske mästaren Filip Thuresson har laddat inför årets stora motorhändelse i Sverige, Monster Energy Supercross i Malmö. Det blir bara lite vila i jul, i helgen körde han i München, den 28 och 29 december gäller Malmö och sen avslutningen i tyska serien i Dortmund i början av januari. FOTO: MAGNUS ANDERSSON/RACELIFE
– Det är en ren happening grej. Vi försöker efterlikna USA:s supercrosstävlingar, allt för att göra detta till inte bara en tävling utan en fest för alla.
Det finns en del kvinnliga förare inom crossen, men än så länge är inte tjejcrossen utvecklad när det gäller supercross inomhus.
– Inom en snar framtid hoppas jag verkligen att vi kommer se en ren tjejklass på dessa arrangemang, fortsätter Sebastian Andersson. Till arenan i Malmö har Green lockat världens genom tiderna bäste supercrossförare – Jeremy McGrath. Det var efter att ha sett ett tv–program om den nya arenan som han tog kontakt med platschefen Karin Mårtensson. Efter en månad var man överens och kompisen Kasper Christensen med många kontakter i Sverige kopplades in. Banbyggare, marknadsförare, folk från Landskrona motorklubb – totalt åtta personer arbetar med att få ljud, ljus och underhållning på plats. Enligt Green
Och eftersom det är så trångt i starten är det ännu viktigare att komma iväg bra därifrån jämfört med den traditionella motocrossen. Sistnämnda är mer fysiskt krävande, men supercrossen frestar mer på psyket eftersom föraren måste sätta hopp, landningar och kurvor exakt genom de 15 varven, samtidigt som ett dussin andra förare gör allt för att komma före. Programmet för de båda tävlingsdagarna i Malmö är identiskt. Samma tävlingar och kval körs båda dagarna. Poängen räknas ihop och sen väntar en likadan fight med ungefär samma startfält i Herning senare i vinter. Den totala vinnaren i Malmö och Herning blir FOX SX-Champ i Skandinavien och 10 000 euro rikare.
2009-12-23
LILL ERIKSSON
|