Risker=möjligheter WEBB-TV
Cirkus Cirkör på plats i Landskrona. Vi tittar in på scenen.
CIRKUS. Knivar och motorsågar far genom luften. Några andra artister ser ut att kvävas när de spelar pingpong med munnen. En har specialiserat sig på påle, en annan på trapets. Nycirkuskompaniet Cirkus Cirkör är tillbaka i sin andra hemstad Landskrona, där det vankas premiär på fredag. Det finns också starka band till Lund, dit föreställningen flyttar nästa veckoslut. Grundaren och cirkusens konstnärliga ledare, Tilde Björfors, tillika professor i nycirkus, föddes i Lund 1971. Som 16-åring flyttade hon till Stockholm och där har hon sedan 1995 regisserat ett flertal föreställningar som sedan turnerat både i landet och internationellt.
Den här gången utforskar Tilde kaos och ordning och hur risker kan förvandlas till möjligheter, i en ny tragikomisk föreställning. Den handlar om våga se sina misslyckanden, rädslor och brister och bära dem som en krona – med stolthet. ”Wear it like a crown” är Cirkus Cirkörs sista del i trilogin om kroppen. Den första tog publiken med på en resa inuti kroppen på cellnivå, den andra lärde oss att följa hjärtat och den här tar oss till hjärnan.
– Jag intresserar mig för den ordning som finns i det okontrollerade och kaoset. Vi har byggt upp ett samhälle som är strukturerat i alla led från barnuppfostran till yrkesliv genom vänster hjärnhalvas mer logiska ordning och strukturer. Jag ser det som ett samhällsproblem. Det är livsviktigt att den högra hjärnhalvan får ta större plats, menar Tilde Björfors.
Föreställningen är också en del av hennes forskning vid Dans och Cirkushögskolan. På vilket sätt då?
– Genom att intervjua cirkusartister och följa dem i deras fysiska arbete, fortsätter Tilde som i forskningsprojektet ”Nycirkus som gränsöverskridare i konst och samhälle”, vill undersöka både möjligheter och risker. Sist cirkusen turnerade i Skåne, fick publiken på nära håll se vilka risker cirkusartisterna tar, då en av dem föll handlöst under en föreställning i Lund. Forskningsprojektet har cirkusen och cirkusartisterna som utgångspunkt, men är tvärvetenskapligt och ett samarbete med forskare inom ekonomi-ledarskap, psykologi-neurologi, etnologi-pedagogik och filosofi.
Livemusiken har alltid varit en viktig del av nycirkusen och den här föreställningen har fått namn efter Rebekka Karijords låt med samma titel. Hela föreställningen har inspirerats av hennes musik som också innehåller svärta, skönhet och risktagande.
– Låten är mycket personlig för mig. Den handlar om att inte dölja sin rädsla, om att människor möts genom att våga visa sårbarhet. Den låten har faktiskt räddat mig många gånger, säger Karijord som har komponerat musik för drygt 15 film-, teater- och dansföreställningar i Europa. Hon har tidigare släppt två grammisnominerade album i Norge och i höstas kom hennes första skiva i Sverige.
Cirkusens ambitioner är höga – mottot är att bygga en bättre värld. I Landskrona gör man det med illusioner, akrobatik, jonglering och dramatik, i en produktion som anpassats till teatern för att man tycker om den. Ett tätt samarbete har vuxit fram genom åren efter workshops och artister som har repat och bott i staden.
– Oftast är teatern för liten för stora produktioner som kräver rejäl takhöjd, men vi har jobbat bort det här, fortsätter Tilde Björfors. Hur tycker du ni hittills har lyckats med att förbättra världen?
– På ett sätt kan man ju säga att vi misslyckats totalt, eftersom världen ser ut som den gör. Men jag tycker vi har lyckats när jag ser vilka processer nycirkusen sätter igång. Dels genom att sprida konsten, men också med vår skola där barn som tidigare inte kunnat sitta still, plötsligt får bra betyg.
Det är just att få låta människor vara unika - med alla skavanker, som är budskapet i den nya föreställningen.
– Det är befriande att se knäppa. Cirkusartister är specialister på att vara udda och har många gånger känt på att inte platsa, säger Tilde Björfors som tycker att ämnet är högaktuellt särskilt i Landskrona.
– Istället för att dölja sina sorger och inte låtsas om sina svårigheter kan vi bära våra rädslor med stolthet. Jag tror att allt är möjligt. Men ingen utveckling utan risker. Rädsla och att inte våga tappa kontrollen är våra största fiender, tror Tilde. Nu ska sex udda karaktärer, som alla känner sig ensammast på jorden, brottas med sitt eget dilemma. De har sina egna sätt att samspela – tanken är att publiken snart ska förstå den kaosartade ordning som råder i höger hjärnhalva.
2010-04-08
LILL ERIKSSON
Fotnot. Smakprov på Rebekka Karijords musik kan man höra här. I Sydsveriges visas ”Wear it like a crown” den 9, 11-13 april på Landskrona teater, 15-17 april på Lunds Stadsteater och den 4-5 maj i Växjö konserthus.
|
Landskrona teater blir cirkusplats igen.
FOTO: LILL ERIKSSON
Tilde Björfors tror att allt är möjligt.
FOTO: MATS BÄCKER
WEBB-TV eventnews tittar in under Cirkus Cirkörs förberedelser inför premiären på Landskrona teater.
Ensemble
Henrik Agger – parakrobat
Louise Bjurholm – parakrobat
David Eriksson – parakrobat, trapets, jonglör
Jesper Nikolajeff – motorsågsjonglör, knivkastare
Fouzia "Fofo" Rakez – parakrobat, trapets, jonglör
Shannon Savage – pålartist
|