Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

Mikael Carlson

Mikael Carlson flyger ett likadant plan som flögs första gången över Öresund för 100 år sedan. Men flygningen blir över Ljungbyhed.

Flygevenemangen på dekis

 

Vem minns inte flygdagar med bullriga maskiner och våghalsiga uppvisningar från förr. Kanske arrangerades det fler evenemang med flygande klenoder och snabba jaktplan då, men fortfarande finns det några pärlor att uppleva.

 

FLYG. För den som är flygintresserad är det inte längre så lätt att hitta flyguppvisningar eller andra flygevenemang i södra Sverige. På historisk mark, Enoch Thulins flygplats utanför Landskrona, har det årliga motorevenemanget Vallåkraträffen tidigare varit en given plats även för flygentusiaster. På ny mark, i nytt format slog träffen nya besöksrekord 1997, då den nya medarrangören, Landskrona Flygklubb, var med och bjöd på en imponerande flygshow. Men de senaste åren har flyget hamnat i skymundan och reducerats till en snabbt överstökad uppvisning av en Spitfire. I årets program finns inget alls?

       – Nej, flyg är inte aktuellt i år, säger Vallåkraträffens projektledare Per Östman till eventnews. Anledningen är att vi vill förändra i programmet.

 

Som eventnews skrev om tidigare i vår blir det heller inget evenemang kring firandet av 100-årsminnet av den första flygningen över Öresund. Tanken var att det skulle firas med veteranfly-in på Limhamnsfältet den 17 juli. Men evenemanget har ställts in. Skånes veteranflygförening fick inte sökt stöd på 925 000 kronor för PR och markarbeten meddelade Malmö kommunstyrelse i maj.

       – Det blir inget, men det handlar inte om pengar, utan att sossarna sitter i knät på Miljöpartiet inför valet. Och vad betyder då ett hundraårsjubileum, säger Mikael Carlson till eventnews. Han hade planerat samma Öresundsflygning som för 100 år sedan, med en kopia av den Thulinbyggda flygmaskinen Blériot XI. Hundraårsdagen skulle också ha firats med en flyguppvisning där andra historiska flygplan startade i Köpenhamn och landade i Malmö, precis som den danske piloten och mekanikern Robert Svendsen gjorde i sin franska flygmaskin i den första Öresundsöverflygningen den 17 juli 1910.

 

Att det arrangeras färre flygevenemang nu jämfört med för till exempel 20 år sedan bekräftas av Svensk Flyghistorisk Förening. Sven-Erik Jönsson som är forumansvarig där har varit med och arrangerat ett antal flygdagar på flygklubbsnivå. Personligen ser han flera orsaker till varför evenemangen försvunnit.

       – Det krävs många ideellt arbetande personer för att det skall fungera och det är svårt att engagera tillräckligt många för ett sådant arbete. Flygklubbarna har idag betydligt färre medlemmar än för 20 år sedan, på grund av mycket högre kostnader för att lära sig flyga och underhålla ett certifikat, säger han. Det ekonomiska risktagandet är en annan orsak.

       – Blir det dåligt väder, så har arrangören stora fasta kostnader och intäkterna blir betydligt mindre.

       Dessutom gäller efter 11 september-attentaten betydligt striktare regler om hur man kan tillåta inpassering till flygfält vid större flygplatser, där det förekommer trafikflyg och det gör det svårare att arrangera flygdagar där. När det gäller flygdagar arrangerade av försvaret så finns idag endast tre flygflottiljer i Sverige, samt Malmslätts Krigsflygskolan.

       – Försvaret har numera väldigt hårda krav på sig när det gäller ekonomi. Det bidrar till att vi har väldigt få flygdagar som arrangeras av flygvapnet, avslutar Sven-Erik Jönsson.

 

Men flygkulturen är inte helt död. Räddningen för sydsvenska flygvänner blir i år firandet av svenskt flyg som också fyller 100 år. Under hela året firas det, till minne av att bland annat Carl Cederström, eller ”flygbaronen” som han kallades, utbildades till pilot på Blériots flygskola i Frankrike och kom tillbaka till Sverige 1910 med sitt aviatördiplom nummer 1. Han gjorde flyget populärt både i Sverige och Norge, blev svensk flygtillverkningschef men omkom 1918 under en flygning till Finland.

       En annan anledning att räkna 1910 som svenska flygets födelseår är evenemanget ”flygveckan” som arrangerades i september 1910 på Gärdet i Stockholm. Där visade 16 konstruktörer upp olika flygplansidéer för allmänheten. Flygningarna med tre tävlande piloter blev en stor succé med uppemot 50 000 åskådare. Cederström tävlade mot danskarna Svendsen och Thorup och svensken tog flest priser. Samma höst flög också ingenjören Hjalmar Nyrop det första svenskbyggda flygplanet, hans eget Nyrop 1, på Ljungbyhed.

Kommande sydsvenska flygevenemang 2010

 

1-3/7 SM i konstflygning, Hultsfred Airport.

 

2-4/7 South Swedish Vintage Fly-in. I år med tema Piper Cub, Eslöv.

 

16-17/7 Wheels & Wings, Varberg.

 

20-22/8 AKMG arrangerar Skala Väst och Nordiskt mästerskap för skalamodell-flygplan. Torslanda g:a flygplats.

 

28-29/8 Göteborg Aero Show - Sveriges största årliga flygshow, Göteborg Säve.

 

5/9 Ljungbyhed Flygshow - Södra Sveriges Största Flygshow, 2010 Firas Svenskt Flyg 100 år.

 

1/10 F10 Kamratförening 70 år, Bulltofta.

 

Källa: Svensk Flyghistorisk Förening

 

 

Flygande tunnan

Flygande tunnan flyger över Sydsverige i början av september.

 

 

JAS 39 Gripen

Efter sommaren finns chans att se JAS 39 Gripen i en stor flygshow i samband med firandet av 100-årigt svenskt flyg. FOTO: DANIEL KARLSSON

 

 

SK12

SK12 redo för "take-off".

 

 

Där firas efter den här sommaren svenska flygets 100-års dag med stor flygshow som inleds med en Cessna 206 överflygning och fem fallskärmshoppare från Skånes Fallskärmsklubb. Därefter blir det invigningsceremoni med Ljungbyhed flygklubb och segelflyg, och maskiner som Sukhoi-29KS, SK 50, SAAB 91 B Safir, J26 och P-51 B Mustang visas upp till rök och musik. Då får också Mikael Carlson sin chans att visa Thulin A - Bleriot XI i aktion, tillsammans med en rad andra ej så ofta visade flygmaskiner.

2010-07-01

uppdaterad 2010-07-26

 

LILL ERIKSSON


 

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007