Hallå där, Peter!
Hur roligt har ni haft under repetitionerna?
– Jättekul, ärligt, faktiskt väldigt kul och högt i tak ensemblem är roliga och smarta. Dom har alla hjälpt mig med knep och råd. Jag som är så ringrostig i denna form.
Vad är roligast att göra – teater eller ståupp?
– Det är nästa samma sak fast ändå helt olika. Man träffar en publik på olika sätt. Ståupp är nästan teater fast mer fritt. Teater är mer vetenskap. Teater är mer av allt och litterärt på ett annat sätt. Teater är svårare och djupare och mer exakt. Men samtidig gäller samma lagar som koncentration och utspel, utstrålning och att övertyga publiken.
Vad gillar du hos din karaktär psykologen Doktor Asendorf?
– Att han är så naiv och lever i nuet och att han är en kvacksalvare som övertygar, en glidare och smitare som lyckas komma undan. En snackepelle som lyckas luras, men han är ändå känslig.
Vilka funderingar har du själv haft kring människans psyke?
– Oj, herregud... Tjae, att människan är mer än vad vi tror. Vi är mer känslovarelser än dom flesta erkänner. Vi är i grunden oerhört känsliga. Vi blir lätt sårade och tänker väldigt mycket. Tankeverksamheten hos oss är enorm. Vi tänker mycket och tanke det är egentligen ande. Och ande är evigt. Tanken speglar beteendet. Och skådespelarjobbet går ut på att gestalta en karaktärs inre tankar med kroppen och ansiktet.
Hur tror du föreställningen Duvorna kommer att tas emot?
– Mycket bra därför allt är så annorlunda teater. Den knäppa och roliga pjäsen och den vackra scenografin. Och den vackra ljussättningen. Allt är så läckert och vi spelar liksom teater i teatern.
Det är svårt att beskriva, men vi gör en annorlunda grej kan jag lova.
När var du själv senast på teater och vad såg du?
– I Stockholm på Dramaten och jag såg en Strindbergspjäs. Påsk heter den (nypremiär 2001, red. anm.) Den var bra.
Det var tidstypiska kläder och allt var rätt. Det var som att gå på ett levande museeum och det ska det vara med sådan teater.
Det var liksom som att besöka ett slags museum. Fast levande. En slags kulturhistoria liksom. Strindberg på Dramaten, ja du hör själv.
Varför går inte nordvästskåningarna mer på Helsingborgs stadsteater än vad de gör?
– Jag tror mest det handlar om att Helsingborgarna är bortskämda med kultur. Staden har Dunkers kulturhus och ett stort konserthus och närheten till Danmark och Malmö.
Sedan ett bra fotbollslag och nära till allt. Stadsteatern har slarvat med sin marknadsföring. För att synas i detta "allt " måste man vara mer framåt. Det finns alla förutsättningar att lyckas göra enorm succé eftersom teatern har sådan bra personal och stora möjligheter. Teatern måste sätta upp stora familjeföreställningar som gör folk glada.
Hur hade du själv varit som teaterchef?
– Jag hade varit mycket bra. Bra för personalen och allt hade levt upp. Glädjen hade segrat. Och skrattet hade tagit över i 10 år. Sedan hade jag skilt på det ekonomiska från det konstnärliga och inte ägnat tid åt budget och sådant. Det är bättre en ekonom som kan sådant gör det. Det är inte lönt för mig att söka, jag blir aldrig tagen på allvar.
2011-04-19
LILL ERIKSSON |
Peter Wahlbeck och Annika Kofoed spelar i nya farsen Duvorna.
FOTO: DAVID SKOOG
– Vi tänker mycket och tanke det är egentligen ande. Och ande är evigt, säger Peter Wahlbeck som funderat en del över människans psyke.
Om Duvorna
Alla är de förvirrade efter en julfest på familjeföretaget. Chefen Robert har tröttnat både på systemutvecklare och inkompetena anställda. Han vill bort från sin shoppingglada fru och sin veka son. En dag är han borta, men istället dyker hans okända tvillingbror upp. I morgon onsdag körs ett öppet genrep av Duvorna, på Skärtorsdagen är det premiär. Föreställningen visas fram till och med den 21 maj. |