INTERNETTREND. Det är män i 35-44-årsåldern som är gladast för att handla biljetter på webben visar ny statistik från SCB. Nästan hälften av alla Sveriges manliga surfare gör det. Tätt följda av tio år yngre kvinnor. Efter att ha legat på samma nivå under några år har de yngsta (16-24 år) kvinnornas biljettköp över nätet plötsligt blivit vanligare – i år gör cirka 20 procent fler tjejer biljettbokningar online jämfört med förra året. Men den äldre generationen har inget emot att traska till de traditionella biljettkassorna och boka plats där till olika evenemang. Bara var fjärde äldre surfande kvinna ägnar sig åt biljettköp när de är på nätet.
Nästan alla unga deltar i sociala medier
SCB håller också på att sammanställa hur vi deltar socialt på Internet. Hur trenden ser ut från år till år blir klart först efter nyår. Men redan nu vet man att över 90 procent av alla unga svenskar mellan 16-24 år - lika många män som kvinnor - deltar på sociala nätverkssajter som Facebook och Twitter. Även här minskar andelen med stigande ålder. I de flesta åldergrupperna är det en högre andel kvinnor än män som är socialt interaktiva.
Skillnaden är störst i åldergruppen 45-54 år där 52 procent av kvinnorna deltar på sociala nätverkssajter medan endast 30 procent av männen gör det. I den äldsta gruppen, 65-74 år, är cirka 15 procent (män och kvinnor) sociala på nätet. När det gäller generell internetanvändning är det de unga kvinnorna som är flitigast att använda webben. Nästan alla, 94 procent, i åldern 16-24 år har använt Internet dagligen de senaste tre månaderna. Nätanvändandet har jämnat ut sig åldersmässigt med åren och kvinnorna har sprungit om männen i det dagliga användandet av nätet jämfört med 2003. Störst ökning syns bland kvinnor i åldrarna 55-74 år. Idag är lika stor andel som männen – 61 procent - på webben i stort sett varje dag.
2011-10-26
LILL ERIKSSON |
Unga kvinnor använder Internet i störst utsträckning. Källa: SCB
Så sociala är vi på nätet
Andel personer som deltagit på sociala nätverkssajter exempelvis Facebook, Twitter, efter åldersgrupp, 16-74 år, första kvartalet 2011, andelar i procent. |