Till förstasidan!               för nöjes skull


 

 

På besök i Titanickulturens vagga

”She’s going to sink, captain”

 

Titanic-museet i Belfast.

Med ett gigantiskt museum i Belfast hyllas de pampiga fartygen som byggts där.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

Eventnews gjorde nyligen ett besök till Nordirland och tog del av stadens stolta varvstradition.
     – Det är onekligen ett bisarrt faktum att fascinationen för Titanics öde är att fartyget förliste och tog med sig så många människor i djupet, säger vår chaufför. Han kör oss från Dublin i republiken Irland till Belfast i Nordirland, som fortfarande är en del av Storbritannien. Och visst är det bisarrt. Titanics systerfartyg Olympic gick också på ett isberg i Atlanten ett par månader efter Titanics förlisning, men där lyckades man spärra av de skadade och vattenfyllda delarna av skrovet i tid och därefter för egen maskin ta sig till nödhamn. Men inte så många filmer har blivit gjorda efter Olympics äventyr med isbergen.

 

Titanics färd har dock alla ingredienser av dramatik för att göra skeppet odödligt. Världens största oceanångare, garanterat osänkbar, och med en ofattbar lyx för de passagerare som hade råd att resa i första klass till New York. En biljett som i dagens penningvärde kostade cirka en halv miljon kronor. För tredjeklasspassageraren var biljetten billigare, motsvarande 6 000 kronor idag. Men det krävdes trots detta många års arbete för en vanlig arbetare att spara ihop till denna summa. Klassamhället bibehölls på fartyget, andra- och tredjeklasspassagerarna fick under inga omständigheter vistas på förstaklassresenärernas område. När katastrofen var ett faktum fanns inte livbåtar för att klara ens hälften av passagerarna och man kan föreställa sig de ofattbara scener som utspelade sig i den kalla aprilnatten i Atlanten när Titanic klövs och därefter snabbt sjönk i havet ackompanjerad till fartygsorkesterns ”Närmare Gud till dig”. 

 

Belfast har en lång och stolt varvstradition och i början på 1900-talet var staden det mest strategiska valet för att bygga stora fartyg. Dels för dess kompetenta hantverkare och dels för stadens geografiska läge. Och behov av stora fartyg fanns. Emigrationen till Amerika var stor under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. I en plan att bli marknadsledande byggde Harland & Wolff tillsammans med det brittiska (senare amerikanska) rederiet White Star Line ”De tre systrarna” Olympic, Britannic och RMS Titanic. Fartyg som satsade på storlek, komfort och inredning. Och fartygen var stora. Cirka 10 000 arbetare närvarade dagligen under konstruktionen av Titanic som startade 1908 och avslutades i maj 1911, då fartyget sjösattes och arbetet med inredningen och elkonstruktioner inleddes. Aldrig förr hade så majestätiska fartyg byggts och det är just detta som man vill manifestera med Titanicmuseet i Belfast. Innovationsandan, den revolutionerande ingenjörskonsten och framåtskridandet i fartygskonstruktionerna.

 

Det är en gigantisk byggnad som möter oss i Belfast. Museet är utformat så att fören av Titanic återuppbyggts i varje väderstreck och i naturlig storlek. Byggnaden mäter nästan 39 meter från markplan, vilket ger en ledtråd om varför fartyget fått epitetet gigantiskt. Inne i byggnaden möts vi av ett informationscenter som är en kopia av fartygets egen informationsdisk. Med biljetter i hand bordar vi fartyget och ger oss ut på ett äventyr och en historisk resa där information och interaktion är ledorden. Museet består av fyra våningar där vi får följa fartygets resa från skaparna Harland & Wolff kamp att skapa förtroende och kapital, till att utveckla och designa de tre systerfartygen till Titanics olyckliga jungfrufärd och dess eftermäle.

 

I första delen av utställningen befinner vi oss i ett välmående Belfast där skeppsvarvets ägare anställt över 10 000 hantverkare för att konstruera och bygga Olympic, Titanic och Britannic. Ett hårt men stolt arbete för skeppsbyggarna. Delar av Titanics skrov är återuppbyggt och vi färdas genom tre våningar av fartyget och får klart för oss vilket otroligt hårt arbete som låg bakom det gigantiska fartygets konstruktion. Varje bult i skrovet bankades i för hand med slägga och på andra sidan plåten satt arbetare i trånga utrymmen som höll emot slagen. Att vara skeppsbyggare var hårt och slitsamt och när Titanic sjösattes i maj 1911firades det med Guinness i stadens pubar. Nu tog inredarnas arbete vid. Och här sparades inte på krutet. I andra delen av utställningen får vi ta del av passagerarnas upplevelse av Titanic. I första klass flödade lyxen. Varje hytt hade egen purser som gjorde allt för att passagerarna skulle få en så behaglig resa som möjligt. Fantastisk inredning med för den tidens alla moderniteter, specialdesignad porslin, bibliotek och alla bekvämligheter och utrymme ingick i biljetten.

 

I stora balsalen anordnades danser och extravaganta middagar. Detta hade inte andra- eller tredje klasspassagerarna tillgång till, utan fick nöja sig med något mer sparsmakade hytter. Men de flesta av dessa passagerare hade sålt sina ägodelar för att ha råd till en biljett för att fly svälten på Irland och i Storbritannien i hopp om ett nytt liv i Amerika och accepterade de mindre bemedlade hytterna.

     Vi har nu kommit till det ödestigna mötet med isberget i Atlanten. Rekonstruktioner av fartygets nödmeddelande och de omgivande fartygens respons, varav Carphathia var det fartyg som var närmast och som tog det osänkbara Titanics nödrop på allvar, ger ofrivilligt kalla kårar längst ryggen. Titanic sjönk snabbt och nästan 70 procent av passagerarna följde henne i djupet inklusive befälhavaren Edward Smith. Katastrofen var ett faktum och både i Amerika och Europa basunerades tragedin ut av tidningsförsäljarna. Många berömdheter i förstaklass var bland de omkomna. Bland andra Benjamin Guggenheim, Isidor och Ida Straus, ägare till varuhuskedjan Marcy’s samt flera medarbetare till president Roosevelt.

 

Det är från de överlevandes berättelser som myten om Titanic tar fart. Hur besättningen prioriterade kvinnor och barn till de fåtaliga livbåtarna, hur männen gick till sina hytter och klädde om till smoking för att möta döden välklädd och att fartygsorkestern spelade medan skeppet sjönk. Ett helt våningsplan tillägnas eftermälet av Titanic. Hur förlisningen inspirerat till otaliga filmer, teaterpjäser, sånger och tv-serier men även rättegångarna och sjöförhöret efter olyckan. Varför var antalet livbåtar underdimensionerat? Vem bar ansvaret? Hade olyckan kunnat undvikas? Ilskan över det stora antalet människoliv som gått till spillo fokuserades till stor del på White Star Lines direktör Bruce Ismay, som var ombord på Titanic men som valde att stiga ner i en livbåt och därmed lämna sitt ansvar för att rädda sig själv före hundratals kvinnor och barn.

 

Sista delen av utställningen för oss till modern tid och upptäckten av fartyget på havets botten 1985. Vi får följa dykarnas färd till skeppet på 3 800 meters djup. En upptäckt som därmed väckte myten om Titanic till liv igen. James Cameron sjösatte sin film Titanic 1997 (svensk premiär 1998), vars öde och kärlekshistoria gjorde rent hus runt världens boxoffice-listor ett flertal år framöver.

     Efter att ha spenderat mer än fyra timmar i utställningen beger vi oss till markplan i väntan på vår chaufför. Vi serveras förfriskningar av en purser klädd i White Star Lines uniform anno 1912. Från restaurangen blickar vi ut över torrdockan där Titanic och Olympic sjösattes för över hundra år sedan och känner historiens vingslag segla över oss.

 

Titanics öde fascinerar fortfarande och nu ska ett nytt fartyg byggas, Titanic II, av en multimiljonär som beräknar segla Southampton till New York inom ett par år. Fartyget ska byggas enligt de ursprungliga ritningarna, med modifikation för antalet livbåtar. Inredningen till fartyget ska levereras av ett svenskt företag i Höganäs. Vem kommer att våga utmana ödet att göra om Titanics jungfrufärd? Och varför vill man utmana detta öde? Myten om Titanic lever vidare. Belfastborna betvivlar dock än i dag att fartygskonstruktionen var orsaken till förlisningen. Man håller fast vid att ”She was fine when she left here...”.

2013-08-14

 

MARIE ÖHGREN

 

UTSTÄLLNING. Den 14 april 1912 mötte RMS Titanic sitt öde genom ett isberg ute på Atlanten på väg mot New York från Southampton. Den osänkbara oceanångaren gick till botten tillsammans med över 1 500 av sina totalt 2 224 passagerare, de flesta omkomna från tredje klass. Den största marina katastrofen i fredstid var ett faktum. Mer än 100 år senare fascinerar fortfarande Titanics öde och otaliga är de filmer, teater och musikstycken som komponerats och producerats till dess ära.

     Att Titanic var registrerad i Liverpool och hade New York som destination för sin jungfrufärd över Atlanten känner de flesta till, men att hon konstruerades och byggdes av skeppsvarvet och ingenjörsfirman Harland & Wolff i Belfast är inte lika känt. Ett faktum som staden Belfast nu vill ändra på genom att uppföra världens största Titanicmuseum i det forna varvets lokaler.

 

Förstaklasshytt på Titanic.

Förstaklasshytt på Titanic.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

 

Tredjeklasshytt.

...och en tredjeklasshytt.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

 

 

Modell av livbåt på Titanic. I bakgrunden varvets torrdocka.

Modell av livbåt på Titanic. I bakgrunden varvets torrdocka. Nu ska ett nytt Titanicfartyg byggas, men inte i Europa.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

 

 

Titanic på film.

Titanic har satt djupa kulturella spår även utanför utställningarna, inom film, teater och litteratur.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 

 

 

Styrbordsida Titanic.

Titanics styrbordsida i skala 1:48.

FOTO: MARIE ÖHGREN

 


 

 

Till

Till (Email)

Från

Från (Email)

Meddelande

 

                                                                                                  

      Kommentera! Kommentera artikeln!

 

 

 

 

 

 

Prenumerera på eventnews.ses nyhetsbrev. Gratis förstås! 

Anmäl här.

 

 

 

 

Här finns vi på Facebook!

 

Annonser:

Boka biljetter hos eventim!

Boka biljetter hos Ticnet

 

 

 

 

 

 

 

 

Besökvärt

 

 

 

 


eventnews.se   evenemang   löpet    nyhetsarkiv    Innehavare av utgivningstillstånd från Radio- och TV-verket    ©copyright eventnews.se 2007